Zmiana stawek Taxi – Wrzesień 2024, czas zmian cen dla warszawskich taksówek!
Rada Miasta Stołecznego Warszawy wprowadziła istotne zmiany w taryfikatorze opłat za przejazdy taksówkami. Jednocześnie zlikwidowała podział miasta na strefy taryfowe. Nowe limity opłat za przejazdy taxi, które wejdą w życie we wrześniu 2024 roku, mają na celu dostosowanie stawek do obecnych realiów rynkowych. A także uproszczenie systemu naliczania opłat.
Na przegłosowanie uchwały zareagowały już Warszawskie korporacje. Część z nich opublikowała informacje, że nowe opłaty będą obowiązywać od 23 września, od godziny 00:00. W związku z tym pasażerowie tych korporacji pojadą po nowych stawkach właśnie w poniedziałek 23 września.
Jakie zmiany wprowadziła Rada Warszawy?
Usunięcie stref Taxi znajdujących się wewnątrz obszaru miasta
W ustawie zadeklarowano zniesienie w granicach miasta stref Taxi. Znikną niebieskie tabliczki 2 strefa Taxi, tak więc całe miasto Warszawa, w obrębie znaków „Miejscowość” oraz „Koniec miejscowości” będzie jedną strefą.
Zniesienie podziału na strefy taryfowe oznacza, że opłaty będą naliczane według jednolitych zasad. Dlatego nie ma teraz znaczenia miejsce startu i końca kursu – ważne żeby było w granicach Warszawy. Uproszczenie to ma na celu wyeliminowanie niejasności oraz obniżenie kosztów przejazdów, szczególnie dla mieszkańców dotychczasowej drugiej strefy.
Zmiana definicji sposobu naliczania opłaty.
Wprowadzono zapis definiujący że opłata za zrealizowany kurs uwzględnia długość przebytej trasy i czas trwania kursu.
Zmiana cen maksymalnych
W związku ze zniesieniem stref, w ustawie Rady Warszawy znalazły się opłaty maksymalne wyłącznie dla taryfy 1 i 2. Taryfa 1 wykorzystywana w dzień powszedni w godzinach 06:00 – 22:00 może maksymalnie kosztować 5 zł / 1 km. Taryfa 2 wykorzystywana w godzinach 22:00 – 06:00 oraz w święta, 7,5 zł / 1 km. Godzina postoju taksówki ma kosztować maksymalnie 50 zł. Podniesiono opłatę początkową za wynajęcie taksówki do 10 zł.
Zmiana oznakowania taksówki warszawskiej
Od 23 września 2024 roku ma się również zmienić sposób prezentacji numeru licencji taksówki, który jest naklejany na żółto – czerwony pas znajdujący się na drzwiach taksówki. Po zmianach numer boczny będzie bardziej szczegółowy, a to ułatwi identyfikację. Natomiast za numerem licencji dodany będzie myślnik oraz numer wypisu, co zwiększy przejrzystość oznaczeń. Ma pomóc to zidentyfikować konkretny pojazd w przypadku, gdy na jednym numerze licencji jeździ wielu kierowców jednego przewoźnika.
Zniesiony zostanie obowiązek umieszczania tabliczki z hologramem na przedniej szybie pojazdu. Natomiast identyfikator kierowcy będzie przypisany wyłącznie do kierowcy, a nie jak dotychczas do przedsiębiorcy i kierowcy.
Usunięcie dodatkowych wymagań w zakresie działania taksometru
W nowej ustawie Rady Warszawy nie ma zapisów szczegółowo określających ustawienia taksometru, a także nie określono żadnych parametrów:
- nie określono wysokości jednostki taryfowej
- zniknął zapis określający wysokość stałej „c” taksometru
- nie ma określonej długości odcinka początkowego na żadnej z taryf
- zniknął zapis dotyczący stosowania dodatkowych dopłat
Nasza interpretacja ustawy zmieniającej opłaty za przejazd taksówką.
Wpływ ustawy na wykorzystanie taryf w taksometrach oraz ustawienia taksometrów
Zmiana ustawy w sprawie ustalenia cen maksymalnych w opublikowanej postaci, wpływa bardzo mocno na możliwości dostosowania cenników poszczególnych kierowców taksówek lub korporacji. W ogromny sposób zwiększono możliwości kreowania opłat za wynajęcie taksówki przez przedsiębiorców.
Zmiana polegająca na określeniu maksymalnych opłat tylko dla taryfy 1 i 2, powoduje że określenie cen za przejazdy poza Warszawą, na taryfach 3 i 4 pozostaje w gestii przedsiębiorcy – taksówkarza. Kierowcy którzy dysponują nowoczesnymi taksometrami TXe mogą skorzystać z możliwości ustawienia stawek na taryfach od 5 do 8. Sposób wykorzystania oraz kwoty za przejazd na tych taryfach pozostają w gestii przedsiębiorcy.
Określenie maksymalnej opłaty za godzinę postoju z dopiskiem (na wszystkich taryfach) jest niejasne. Można wnioskować, że skoro miasto Warszawa określa wysokość cen maksymalnych dla taryf stosowanych w obrębie miasta (taryfa 1 i 2) to ograniczenie opłaty maksymalnej za postój również dotyczy taryf 1 i 2, które mają być wykorzystywane na terenie miasta. Tylko taryfy 1 i 2 są wymienione w Ustawie, więc pojęcie (na wszystkich taryfach) dotyczy właśnie tych taryf.
W takiej sytuacji, taksówkarz – przedsiębiorca miałby możliwość ustawienia dla taryf 3 oraz 4 (i wyższych) innej opłaty za godzinę postoju.
Paragraf 1. pkt. 2 precyzuje że opłata za kurs wynika z przejechanej odległości i czasu trwania kursu. Można to interpretować jako przyzwolenie na stosowanie trybu „dualnego” który jednocześnie zlicza opłaty za odległość i czas trwania kursu.
Niejasna dla nas jest dalsza część tego paragrafu.
nie może
przekroczyć kwoty stanowiącej iloczyn przejechanych kilometrów i cen maksymalnych określonych
w załączniku do uchwały
Jak należy traktować powyższy zapis ustawy pozostaje zagadką. Czy ustawa ma na myśli, że kurs który ma długość 10 km, nie może kosztować więcej niż 50zł (10km x 5 zł/1km w 1 taryfie)?
Wpływ braku warunków dotyczących ustawień taksometrów
Treść ustawy to nie tylko zmiana stawek taxi. Usunięcie z ustawy zapisów dotyczących wartości jednostki taryfowej, wartości stałej „c” taksometru oraz długości odcinka początkowego wpływa na możliwości dopasowania układu taryf taksometru do oczekiwań klienta i kierowcy.
Parametry o których wspominam decydują o:
- jednostka taryfowa – określa wartość o jaką będzie zwiększała się opłata w taksometrze. Wartość ta jest wykorzystywana do wyliczanie przez taksometry długości odcinka następnego drogi oraz długości odcinka następnego czasu. Zmniejszanie tej wartości skraca długości odcinków następncyh.
- Stała „c” – określa zależność odcinka następnego do początkowego
- długość odcinka początkowego – określa minimalną długość jaką przejedzie taksówka bez zwiększania opłaty początkowej.
Po zmianach, które wejdą w życie po 23 września tego roku, przede wszystkim prawo przestaje regulować wartość jednostki początkowej oraz długość odcinków i ich zależności. Daje to możliwości konkurencji pomiędzy taksówkami. Taksówkarze mogą konkurować nie tylko poprzez wartości opłat za taryfy. Ale także odległości przejechanej w zakresie opłaty wejściowe, jak również wartości jednostki taryfowej.
Podstawa prawna
Przepisy obowiązujące
Przepisy wycofane
UCHWALA Nr. 1638/2009/RADY MIASTA STOLECZNEGO WARSZAWY z dnia 14 maja 2009r
Chcesz wiedzieć więcej? Zadzwoń do naszego specjalisty.