Wszystko, co powinieneś wiedzieć o naliczaniu opłat w E-toll

Wprowadzony w Polsce w 2021 roku system e-TOLL korzysta z najnowszych technologii, aby zmodernizować i uprościć sposób, w jaki płacimy za przejazd po drogach ekspresowych i autostradach. Oferuje on usługi nie tylko dla ciężarówek i autobusów, ale również dla samochodów osobowych i motocykli. Co więcej, e-TOLL funkcjonuje na wybranych odcinkach autostrad, z obietnicą rozszerzenia na inne trasy w przyszłości. Czy warto zainstalować aplikację e-TOLL? Jak dokładnie działa ten system? Zacznijmy od wyjaśnienia podstawowych pojęć.

Co to jest e-TOLL i jak to działa?

System e-TOLL, który zastąpił poprzedni ViaTOLL, używany głównie przez ciężarówki, korzysta z technologii GPS do śledzenia ruchu na płatnych odcinkach dróg. Aby korzystać z systemu e-toll potrzebujesz tylko smartfona z systemem Android lub iOS oraz zainstalowaną na nim aplikacją e-TOLL.
E-TOLL to przełom w systemie opłat drogowych, oferujący różne metody rejestracji i lokalizacji, co czyni go elastycznym i dostosowanym do potrzeb współczesnych kierowców. Jeśli jeszcze nie korzystasz z tego systemu, warto zacząć, szczególnie jeżeli często podróżujesz po płatnych odcinkach dróg w Polsce.

Dla kogo jest e-TOLL?

Jeżeli prowadzisz pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, korzystanie z systemu e-TOLL na drogach, na których pobierane są opłaty, jest obowiązkowe. Dotyczy to zarówno pojazdów komercyjnych, jak i autobusów.

Jak zarejestrować się w systemie?

Rejestracja w systemie jest możliwa na kilka sposobów:

Rejestracja online: Wejdź na oficjalną stronę systemu (etoll.gov.pl) i podaj wymagane dane. W przypadku samochodów firmowych będziesz potrzebował także upoważnienia.

Punkty obsługi klienta: Możesz także osobiście zgłosić się do jednego z punktów obsługi klienta, które znajdują się w większych miastach oraz przy przejściach granicznych.

Dostawcy kart flotowych: Jeżeli korzystasz z karty flotowej, dostawca tej karty może zarejestrować twoje pojazdy w systemie za ciebie.

Jakie są dostępne metody lokalizacji?

Po zarejestrowaniu pojazdu musisz zdecydować, jakie urządzenie będzie śledzić twoją trasę:

Smartfon: Wystarczy zainstalować aplikację i uruchomić ją przed podróżą.

Urządzenie pokładowe (OBU): Jest to specjalny lokalizator, który montuje się w pojeździe.

Zewnętrzny System Lokalizacyjny (ZSL): Jeżeli już korzystasz z innego systemu lokalizacji, możesz go zsynchronizować z systemem e-TOLL po kontakcie z dostawcą.

Jak Działa e-TOLL dla Samochodów Osobowych i Motocykli

Dzięki e-TOLL, samochody osobowe i motocykle mogą korzystać z autostrad A2 i A4 bez konieczności zatrzymywania się na bramkach. Aplikacja pozwala na zakup e-biletów autostradowych na trasę, którą zamierzasz pokonać. Możesz to zrobić nawet do 60 dni przed planowanym przejazdem, a bilet będzie ważny przez 48 godzin od daty zadeklarowanej.

Gdzie Nie Obowiązuje e-TOLL?

Choć system e-Toll jest dostępny dla wszystkich rodzajów pojazdów, zakres jego działania dla samochodów osobowych jest ograniczony. Trasy zarządzane przez podmioty prywatne, takie jak autostrada A1, nie są objęte systemem. Na takich trasach funkcjonują własne systemy poboru opłat, takie jak AmberGo.

Naliczanie Opłat

Opłata jest naliczana na podstawie liczby przejechanych kilometrów. Aktualne stawki to:

0,05 zł/km dla motocykli
0,10 zł/km dla samochodów osobowych z DMC poniżej 3,5 t

Opcje Płatności w e-TOLL

Płatności można dokonać za pośrednictwem aplikacji, dodając kartę płatniczą lub kredytową, lub za pomocą systemu BLIK. Dla pojazdów ciężarowych i autobusów są dostępne również metody płatności na bieżąco oraz konto z odroczoną płatnością.

Kiedy i Dlaczego Warto Korzystać z e-TOLL?

E-TOLL to idealne rozwiązanie dla pojazdów komercyjnych oraz dla kierowców, którzy cenią sobie wygodę i oszczędność czasu. Jednak dla samochodów osobowych, jego zasięg działania jest na razie mocno ograniczony. Aby w pełni skorzystać z jego możliwości, warto być na bieżąco z rozszerzaniem zakresu jego działania.

E-TOLL to nowoczesny i wygodny system poboru opłat drogowych, który ma potencjał stać się standardem na polskich autostradach. Oferuje on różnorodne opcje płatności i nalicza opłaty na podstawie przejechanych kilometrów, co czyni go atrakcyjnym dla różnych grup użytkowników.