Do czego służy taksometr elektroniczny?
Taksometr to elektroniczne urządzenie stanowiące podstawowe wyposażenie każdej taksówki. Służy do obliczania opłaty za przejazd na podstawie dwóch parametrów: czasu wynajęcia taksówki oraz przejechanej odległości.
Jest to zawsze fizyczne urządzenie, okresowo legalizowane przez odpowiednie służby w celu eliminacji nadużyć. Taksometr nie ma nic wspólnego z aplikacjami na telefon, nawet jeśli posiadają one podobną nazwę.
Taryfy przewozowe
W taksometrze może być zdefiniowanych od 1 do nawet 32 taryf przewozowych. Każda taryfa zawiera szereg parametrów, w tym:
- Opłatę za 1 km przejechanej drogi.
- Opłatę za 1 godzinę postoju.
- Jednostkę taryfową.
- Odcinek początkowy czasu oraz drogi.
- Kolejne odcinki czasu i drogi.
Te parametry określają sposób, w jaki przyrasta opłata za przejazd.
Systemy pracy taksometru
System pojedynczy
Do niedawna w Polsce dominował system pojedynczy z czterema taryfami ułożonymi w ściśle określony sposób. W tym systemie taksometr nalicza opłatę jednocześnie tylko z jednego źródła: czasu lub przejechanej drogi. Przełącza się między nimi w zależności od prędkości jazdy i ustalonej prędkości granicznej (zazwyczaj 20 km/h):
- Prędkość powyżej 20 km/h: opłata naliczana jest za przejechane kilometry.
- Prędkość poniżej 20 km/h: opłata naliczana jest za czas postoju.
System podwójny
Coraz częściej stosowany jest system podwójny, szczególnie w taksometrach typu Novitus TXe. W tym systemie taksometr oblicza opłatę jednocześnie z dwóch źródeł: za przejechaną drogę i za czas wynajęcia taksówki, bez względu na prędkość jazdy.
Dodatkowe funkcje taksometru
- Nalicza rabaty od kursów.
- Umożliwia ustalenie stałej opłaty między pasażerem a kierowcą. W takim przypadku na początku kursu wpisuje się ustaloną kwotę końcową, która pojawi się na paragonie.
- Działa jako rejestrator, ciągle zliczając:
- Liczbę przejechanych kilometrów.
- Liczbę wykonanych kursów.
- Liczbę jednostek taryfowych.
- Szereg danych diagnostycznych dotyczących swojego działania.