Ile zarabia taksówkarz?

Ile zarabia taksówkarz to pierwsze pytanie osób zainteresowanych tym zawodem. Zarobki taksówkarza można z dużym prawdopodobieństwem oszacować na 4 do 6 tysięcy złoty, mimo tegoż utarg czy przychód który kierowca przyjmuje od pasażerów jest dużo większy. Takie kwoty dotyczą dużej części kierowców, ale są taksówkarze, którzy zarabiają miesięcznie dużo mniej oraz kolejna grupa która zarabia dużo więcej, nawet ponad 10 tysięcy złoty. 

Od przychodu należy odjąć koszty prowadzenia działalności taksówkowej, niektóre oczywiste a inne bardziej ukryte.

Poniżej staramy się przedstawić pełny obraz zarobków taksówkarza i odpowiedzieć na pytanie Ile zarabia taksówkarz?.
Bierzemy tu aspekty prawne, znane nam aspekty techniczne oraz informacje, ploteczki i „newsy” zasłyszane podczas 30 letniej pracy z taksówkarzami. Zbiór tej wiedzy może pomóc osobom, które rozważają podjęcie pracy taksówkarza. Każdy indywidualnie musi odpowiedzieć sobie na pytania o miasto, w którym będzie jeździł, własne sposoby na pozyskiwanie klientów lub ilość godzin które planuje przeznaczyć na pracę „za kółkiem”.

Kilka słów o historii zarobków taksówkarzy

Taksówkarz niegdyś uchodził za jedno z bardziej prestiżowych zawodów w Polsce. Obecnie, zawód taksówkarza wciąż przyciąga wiele osób, ze względy na swobodę godzin i sposobu pracy, niski próg wejścia. Wielu kierowców rozważa pracę na taksówce jako dodatkowe zajęcie. Jednak zarobki taksówkarza oraz „łatwość” zarabiania, zmniejszają się z biegiem lat, a w ostatnich latach spadają gwałtownie. Licząc od lat 70-tych gdzie znalezienie wolnej taksówki było trudne a na postojach ustawiały się kolejki, zamożność społeczeństwa rosła, zwiększała się gwałtownie liczba samochodów prywatnych oraz bardzo poprawiała się komunikacja zbiorowa. 

Ile zarabia taksówkarz?- zdjęcie kolejki klientów czekającej przed pustym postojem Taxi.
Ile zarabia taksówkarz – zdjęcie kolejki klientów czekającej przed pustym postojem Taxi.

Ostatnie 10 lat to czas gdy pojawiła się nowa konkurencja dla jednoosobowych firm, jakimi są taksówki osobowe. Konkurencją są obecnie międzynarodowe koncerny, które zatrudniają specjalistów pracujących nad przyciągnięciem klientów, posiadają setki kierowców na całym świecie oraz pochodzących z całego świata. W Warszawie gdzie codziennie pracujemy z taksówkarzami, widzimy kierowców pochodzących ze wschodu Europy, z Azji. Firmy takie bazują na możliwościach prawnych oraz elastycznym oprogramowaniu, które dopasowują swoją ofertę w czasie rzeczywistym do podaży oraz popytu na przewozy. 

Elastyczność aplikacji wygląda szczególnie atrakcyjnie na tle polskich przepisów o taksometrach. Mimo możliwości stosowania od 2006 roku taksometrów konstruowanych według dyrektywy MID, gdzie pojęcie taryf, ich ilości i działania nie jest ściśle regulowane i leży w gestii gminy lub miasta, polskie przepisy uparcie trzymają się 4-taryfowego standardu oraz ograniczeniu funkcji dodatkowych co bardzo utrudnia konkurencję taksówki z aplikacją. Dochodzi nawet, do dziwnych sytuacji gdzie w taksówce jest zainstalowany taksometr, przejazd rejestrowany jest na kasie fiskalnej, ale kurs faktycznie rozliczany jest za pomocą aplikacji. 

Czynniki lokalne wpływające na zarobki taksówkarza

Atrakcje turystycznie

Ogromny wpływ na zarobki taksówkarza ma liczba atrakcji turystycznych w mieście. Atrakcyjne miejsca, np. w Warszawie czy Krakowie przyciągają turystów z całej polski i z zagranicy. Postoje Taxi w ich okolicach oblegane są przez taksówki ze względu na duży ruch i specyfikę miejsca. Miejsca te są tak atrakcyjne dla taksówkarzy, że często takie postoje Taxi są „rezerwowane” tylko przez wybrane grupy taksówkarzy. Mimo tego, nawet jeśli nie uda się dostać do takiej zamkniętej grupy, to ilość turystów w mieście na pewno zwiększa zarobki taksówkarza.  

Obecność lotniska

Obecność lotniska w mieście gwarantuje obecność turystów i businessmanów. Bardzo często pierwszym środkiem transportu po wylądowaniu lub ostatnim przed startem jest taksówka. Osoby posiadające własne samochody niechętnie pozostawiają samochody na parkingach lotniskowych, tym bardziej że przy kilkudniowym wyjeździe koszt parkingu może przewyższyć koszt taksówki a prywatny samochód bezpiecznie będzie „odpoczywał” na swoim parkingu lub w garażu. 

Duże lotniska jak Warszawa, Modlin, Katowice generują ruch dla taksówkarzy. Warszawskie Lotnisko im. Fryderyka Chopina jest największym w kraju, co oznacza wzmożony ruch pasażerski i większe zapotrzebowanie na transport zarówno na, jak i do lotniska. Taksówkarze mogą więc liczyć na stały strumień klientów związanych z podróżami lotniczymi. 

Zdarza się, że kursy z lotniska lub na lotnisko są długie i dochodowe. Szacując przychód taksówkarza w mieście z lotniskiem, należy koniecznie uwzględnić ten parametr. 

Liczba kursów taksówką wpływa na zarobki taksówkarza

Taksówkarze, którzy pracują w większych miastach statystycznie zarabiają więcej. Związane jest to z tym, że ponad 80% wszystkich kursów taksówką w Polsce odbywa się w większych miastach.

Życie nocne miasta

Nocne życie miasta, w którym pracuje taksówkarz ma ogromne znaczenie na jego zarobki, jeśli zdecyduje się on na pracę nocną. Postoje Taxi pod klubami i dyskotekami są zawsze oblegane przez oczekujące taksówki. Późne godziny oznaczają, że będzie użyta 2-ga lub 4-ta taryfa, a rozbawieni imprezowicze łatwiej podejmuje decyzje o wygodnej podróży taksówką. 

Warszawa, w której pracujemy, słynie z bogatej oferty kulturalnej i nocnej rozrywki. W rezultacie warszawscy taksówkarze mają większe możliwości zarobkowe z tego typu klientów. W każdym mieście oferta kulturalna doskonale wpływa na zarobki taksówkarza. 

Praca nocna lub dzienna

Taksówkarz, szukając możliwości zwiększenia zarobków może rozważać pracę w godzinach nocnych lub w dzień. Znamy z praktyki przypadki kierowców, którzy są zadeklarowanymi zwolennikami jednej lub drugiej metody pracy. Nie wydaje się aby wybór jednej lub drugiej metody był gwarancją zarobków w skali miesiąca. Jednak oba rodzaje pracy różni bardzo wiele, jeśli chodzi o charakter pracy. 

Taksówkarze pracujący w nocy doświadczą:

  • przeważnie długie kursy
  • szybkie przemieszczanie się po mieście bez korków i zatorów
  • niskie spalanie paliwa, niższe koszty ogólnej eksploatacji samochodu
  • więcej klientów „imprezowych”
  • większe narażenie na niebezpieczne sytuacje

Taksówkarze pracujący w dzień będę mieli do czynienia z:

  • przeważnie krótkie kursy
  • powolne przemieszczenia się po mieście, korki
  • wysokie spalanie paliwa
  • bezpieczni klienci korporacyjni, turyści lub emeryci

Kursy i zlecenia dodatkowe, układy, stali klienci

Z opowieści taksówkarzy wynika, że na ich zarobki mają znaczy wpływ sprawy niezwiązane bezpośrednio z kursami z korporacji czy z miasta. Kierowcy chwalą soje zlecenia dodatkowe lub stałe zlecenia dodatkowe, dotyczące obsługi stałych klientów. Stali klienci to mogą być pracownicy firm, grupy ludzi związane np. z wybranym przedszkolem lub szkołą. Często zlecenia stałe to przywożenie i odbieranie ze szkoły dzieci, realizowane według harmonogramu rodziny czy grupy rodzin. Kursy takie mogą być bardziej opłacalne, rozliczane z taksometru lub według umowy, jeśli obie strony: zamawiający i taksówkarz nabiorą do siebie zaufania. 

Stabilność zleceń z korporacji

Wybór korporacji ma znaczenie na zarobki. Bardzo często taksówkarze wspominają o dylemacie związanym z wysokością opłaty „za bazę” czy „za zlecenia” oraz ilością i jakością zleceń przychodzących z korporacji. Korporację, które zapewniają większą liczbę kursów oczekują większych opłat. Pracując stale jako taksówkarz, powinieneś sprawdzić lub wręcz spróbować pracy w wybranych korporacjach aby wybrać najlepszą dla Ciebie lub najlepszą na Twoim terenie.

Koszty działalności taksówkowej które zmniejszają zarobki taksówkarza

Niektóre koszty które ponosi taksówkarz są oczywiste. Jest to:

  • zakup samochodu
  • zakup i legalizacja taksometru oraz kasy fiskalnej
  • koszty badań lekarskich
  • wyrobienie licencji
  • zakup odpowiednich oznaczeń dla samochodu

Własna działalność czy praca u partnera?

Ile będzie zarabiał taksówkarz zależy także od decyzji o formie zatrudnienia. Własna działalność to pełne opłaty ZUS (możesz spróbować programów rządowych) , podatek w formie ryczałtowej lub karta podatkowa. Dochodzą koszty obsługi księgowej. Zachowujesz jednak pełną swobodę i pracujesz całkowicie na swoich warunkach. Możesz również zatrudnić się na etacie lub na umowie w firmie zatrudniającej kierowców. Zmniejszą się wymagania prawne bezpośrednio dotyczące Ciebie, ale będziesz musiał oddawać część swojego przychodu pracodawcy. 

Rząd wprowadza zawsze udogodnienia dla nowo otwartych firm, które mogą zmniejszyć stałe koszty i zwiększyć zarobki taksówkarza. Zobacz tutaj>>

Amortyzacja samochodu

Podstawowym narzędziem w pracy taksówkarza jest samochód. Zużywa on się znacznie szybciej niż prywatne auta ze względu na dużą ilość przejechanych kilometrów. Wartość samochodu należy oszacować, następnie ustalić czas który będzie użytkowany na taksówce i średni spadek wartości. Kwota którą uzyskasz, podzielona na miesiące staje się kosztem amortyzacji. Regularnie odkładana powinna zapewnić ci możliwość zakupu kolejnego auta o podobnym standardzie, gdy obecny samochód będziesz sprzedawał. 

Utrzymanie samochodu 

Każdy samochód mocno eksploatowany generuje koszty. Najlepsze, bezawaryjne marki wymagają bieżącej obsługi: wymiany olejów, filtrów czy opon. Samochód, który pracuje jako taksówka musi być zawsze czysty a pasażer powinien podróżować w komforcie, co wymusza serwisowanie klimatyzacji oraz utrzymanie samochodu w czystości. 

Paliwo

Znaczącym kosztem obniżającym zarobki w zawodzie taksówkarza jest paliwo. Samochody jeżdżące na taksówkach w większości są to nowoczesne modele hybrydowe, często z zamontowaną instalacją gazową. Mimo tych działań przejeżdżanie kilku tysięcy kilometrów miesięcznie powoduje konieczność wydania znacznych kwot na paliwo.

Rodzaj samochodu którym wykonuje się przewozy

Wybierając samochód do pracy, taksówkarz zwraca uwagę na cenę, stan techniczny, spalanie, itp. Zdarza się jednak, że mając na celu swoje zarobki, taksówkarz wybiera typ pojazdu. Mając na uwadze swoje kontakty oraz pomysły na pracę, decyduje się np. na samochód o większej liczbie pasażerów lub wręcz busa o liczbie miejsc z kierowcą do 9 osób. Taki samochód umożliwia jednym kursem zabranie grupy ludzi, delegacji z lotniska lub dowóz na lotnisko. Takie rozwiązanie sprawdza się w miejscowościach oddalonych od lotniska, w których odbywa się regularny transport do portu lotniczego oraz na tyle dużych żeby opłacało się oferować takie usługi.

Ubezpieczenie samochodu

Ubezpieczenie OC oraz AC to wydatek w granicach 2-3 tysięcy złotych dla kilkuletniego samochodu, a w przypadku pojazdu, który służy do wykorzystania w firmie, przejeżdża duże ilości kilometrów jest droższe. Wożąc pasażerów warto rozszerzyć zakres ubezpieczenia, aby w przypadku wypadku lub innego zdarzenia, w którym pasażer poniesie szkodę być zabezpieczonym. To podnosi koszty ubezpieczenia o kolejne kilkaset złoty.

Jaki samochód na taksówkę i przedstawia Toyota Prius
Jaki samochód na taksówkę – samochody Toyota stają się najpopularniejszymi samochodami na taksówkę.

Ile zarabia taksówkarz w różnych miastach i z czego to wynika

Panuje przekonanie, że praca w stolicy oferuje lepsze warunki finansowe niż w innych miastach Polski. Warszawa jest największym miastem, stolicą więc jest tu największy potencjał i ilość pasażerów. Na pewno prawdziwe jest stwierdzenie że praca na taksówce w największych miastach Polski zapewnia najwyższe zarobki. Duże miasta, aglomeracje również dają możliwości zarobku. 

Czy mniejsze miasta nie dają takich możliwości? Mniejsze miasta dają inne możliwości. Liczba kursów wykonywanych w ciągu dnia jest mniejsza, a kursy mają większą różnorodność. Inne są również relację pomiędzy mieszkańcami mniejszych miejscowości i dlatego ma tam znaczenie np. znajomość kierowcy, polecenie za pomocą „poczty pantoflowej”. Ważnym jest również brak samochodów wielkich przewoźników na aplikację, którym nie opłaca się dostarczać usługi do mniejszych miejscowości.

Taksówkarz – kim jest i czym się zajmuje?

Pasażerowie, nie zawsze zdają sobie sprawę ze złożoności pracy taksówkarza. Przewiezienie pasażera a potem przyjęcie opłaty za kurs wyliczonej przez taksometr to część którą widzi pasażer. Żeby kurs mógł być zrealizowany, kierowca musi zadbać o swoje bezpieczeństwo, bezpieczeństwo i komfort pasażera. Zdecydowanie musi dbać o swoje narzędzie pracy jakim jest samochód oraz jego wyposażenie. Dodatkowo osoba kierowcy oraz jego samochód z wyposażeniem podlegają wielu przepisom i regulacją prawnym.
Aby praca taksówkarza przynosiła zarobek, wymaga często:

  • wielogodzinnego siedzenia za kierownicą
  • bycia w ciągłym ruchu i koncentracji
  • radzenia sobie z trudnymi klientami czy nieprzewidzianymi sytuacjami na drodze.

Najlepsze wyniki finansowe osiągają osoby łatwo nawiązujące kontakty z pasażerami, a jednocześnie będące doskonałymi kierowcami i organizatorami swojej pracy. Będąc taksówkarzem który nie jest zatrudniony na etacie, trzeba zarządzać swoją jednoosobową firmą, podatkami, ZUS-em, itp. 

Wnioski

Zawód taksówkarza może być bardzo dochodowy, zwłaszcza w większych miastach Polski. Żeby móc jednoznacznie stwierdzić, że taksówkarz zarabia dobre pieniądze, jak w każdej profesji, trzeba w to włożyć dużo zaangażowania, inwestycji i ciągłego dokształcania się.

Czy warto zostać taksówkarzem? Odpowiedź zależy od indywidualnych preferencji każdej osoby. Jednak jedno jest pewne – taksówkarze pełnią ważną funkcję w naszym społeczeństwie, zapewniając bezpieczny transport dla wielu osób każdego dnia.

W związku ze zmianami które obserwujemy na rynku przewozów prawdziwa taksówka staje się wyznacznikiem jakości i powinna być doceniona. Opinia o taksówkarzu jako „cwaniaku” znika w porównaniu z niekontrolowanymi firmami „zatrudniającymi” obcokrajowców, którzy nieoznakowanymi samochodami, których stan techniczny jest słaby, wożą pasażerów a na pytanie kto siedzi za kierownicą i jak długo, nie można znaleźć odpowiedzi.

Last Updated on 6 dni by Robert

Scroll to Top